Bij veel bedrijven gaat het scheiden van afval nog niet zo lekker. Werk aan de winkel dus. Volg onderstaand stappenplan van Milieu Service Nederland om de afvalscheiding binnen je horecabedrijf een succes te maken.
Stap 1: maak het je medewerkers makkelijk
Aangezien medewerkers zelf niet direct de voordelen van afvalscheiding merken, moet het voor hen makkelijk gemaakt worden om het wel te doen. Creëer daarom voor elke soort afval een aparte afvalcontainer. Of meerdere, dat is nog beter. Als je deze containers naast elkaar zet, is elke soort container meteen binnen handbereik, waardoor het de medewerkers geen moeite meer kost om hun afval te scheiden.
Stap 2: zorg ervoor dat het afval op de juiste manier wordt verwerkt
Het afval kan dan wel netjes gescheiden zijn, dit wil niet zeggen dat het ook automatisch op de goede plek terechtkomt. Zorg ervoor dat de verschillende afvalcontainers worden leeggemaakt door medewerkers die kennis hebben van een goede afvalscheiding, en die andere medewerkers kunnen bijsturen. Zo wordt het afval op de juiste manier klaargemaakt voor de verwerking en weet je zeker dat je als horecabedrijf bijdraagt aan een beter milieu.
Stap 3: recycle afval
Wat bij veel bedrijven wordt vergeten, is het recyclen van afval. Veel afvalproducten die heel goed recyclebaar zijn, worden bij het restafval gegooid. Het gaat hier onder andere om groente en fruit, terwijl daar ook een speciale gft-afvalbak voor is. Schaf dus een gft-bak aan en laat je informeren over welke producten je kunt recyclen. Het enige wat je nu nog hoeft te doen, is het afval in de goede afvalcontainer gooien. Het huren van voldoende rolcontainers via MilieuServiceNederland.nl is dan erg belangrijk voor een goede afvalscheiding binnen je horecaonderneming.
Stap 4: houd inzicht over het resultaat
Je kunt medewerkers wel stimuleren om ‘zo veel mogelijk afval te scheiden’, maar dit klinkt nog wat abstract. Medewerkers willen resultaat zien om gemotiveerd te blijven. Rapporteer de resultaten van de scheiding van het afval dus en zorg dat deze inzichtelijk zijn voor alle medewerkers. Bovendien helpt het ook om een bepaald doel te stellen, waar iedereen zich dan hard voor kan maken. Het lijkt misschien onnodig, maar het rapporteren van de resultaten draagt enorm bij aan de productiviteit.